مقالات

میزان TDS مطلوب آب آشامیدنی چقدر است؟

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی، جداسازی مس از آب

میزان TDS مطلوب آب آشامیدنی چقدر است؟

آب آشامیدنی مطلوب چه ویژگی دارد ؟ TDS آن باید چقدر باشد؟

فاکتورها و پارامترهای مختلفی مانند میزان TDS یا سختی آب، PH، رنگ و بو، آلودگی‌ها، میکروب‌ها، باکتری‌ها و… در تعیین سلامت آب آشامیدنی مورد بررسی قرار می‌گیرد. میزان TDS مطلوب آب آشامیدنی جزو بیشترین سوالات همه افراد است. چراکه شاخص جهانی برای سختی آب عدد 1000 را اعلام نموده است، اما سازمان بهداشت جهانی نوشیدن آب آشامیدنی با TDS بالای 500 را توصیه نمی‌کند. باتوجه به اینکه یکی از مهمترین شاخص‌ها برای تست سلامت آب میزان سختی آن است، همکاران ما در گروه تصفیه آب پرشیا در این مقاله سعی دارند تا ابهامات مربوط به این موضوع را برای شما برطرف نمایند، پس لطفاً تا پایان همراه ما باشید.

  میزان TDS مطلوب آب آشامیدنی چقدر است؟  

حد استاندارد TDS آب چقدر باید باشد؟

یکی از شاخص‌های اصلی آب آشامیدنی مطلوب، میزان TDS موجود در آب است که به آن سختی آب هم گفته می‌شود. TDS مجموع املاح موجود در آب را نشان می‌دهد، به طور مثال TDS آب مقطر صفر است و هرچه این عدد بیشتر می‌شود آب سختی بیشتری پیدا می‌کند. شاخص آب آشامیدنی در استانداردهای مختلف و طبق نظر سازمان بهداشت جهانی TDS 1000 ذکر شده است. اما میزان TDS مطلوب آب آشامیدنی در هیچ کجا این عدد ذکر نشده است. بهتر است بدانید آبی که سختی بالای 170 داشته باشد گزینه مناسبی برای نوشیدن به‌شمار نمی‌آید، چراکه دچار رسوب می‌گردد. حد استاندارد TDs برای آب آشامیدنی عدد 80 است که آب تصفیه شده یا آب چشمه دارای این میزان سختی و مناسب نوشیدن هستند. مصرف بیش‌ازحد آب با سختی بالا سبب بروز بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه، سنگ مثانه و… می‌شود و به مرور زمان به دلیل دفع کلسیم زمینه را برای ایجاد پوکی استخوان در افراد فراهم می‌آورد. بنابراین پزشکان و محققان برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات به همه افراد توصیه می‌کنند با خرید یک دستگاه تصفیه آب، آبی نرمال با TDS پایین مصرف نمایند.

آب در کدام TDS ایجاد رسوب می‌کند؟

آب در سختی یا TDS بالای 170 ایجاد رسوب می‌کند، بنابراین حداکثر سختی آب آشامیدنی مطلوب برای بدن کمتر از 150 اعلام شده است. یکی از بهترین ملاک‌ها برای تشخیص میزان سختی آب، آب چشمه است، سختی اکثر چشمه‌ها جز در موارد خاص بین 80 تا 150 است. در آخرین مطالعات انجام شده، مشخص شده است که رابطه معنا داری بین سنگ کلیه و TDS آب وجود دارد و مشاهده شده در مناطقی که دارای آب با سختی بالا هستند، تعداد مبتلایان به سنگ کلیه بالاتر است و گاهی کلیه افرادی که حساسیت بالایی نسبت به کلسیم دارند، کلیه آنها سریعاً سنگ ساز می‌شود.

مصرف آب با TDS پایین‌تر از حد استاندارد چه زیان‌هایی دارد؟

اغلب متخصصان علم تغذیه براین باور هستند که بدن بیشتر به آب سالم احتیاج دارد تا املاح، پس می‌توان نتیجه گرفت سالم بودن آب از اهمیت بسیاربالایی برخوردار است. همانطور که می‌دانید حیات بدن بستگی به آب دارد و تمام فعالیت‌های بدن، بدون آب مختل می‌شود، به طور مثال اگر آبی که مصرف می‌کنید دارای نیترات باشد، نیترات به بافت بدن و خون وارد می‌شود که می‌تواند عوارض جبران ناپذیری مانند عدم اکسیژن رسانی به بافت‌ها را به دنبال داشته باشد. همچنین آبی که از دستگاه تصفیه خارج می‌شود اگر سختی پایین‌تر از 50 داشته باشد برای نوشیدن توصیه نمی‌گردد؛ چراکه فاقد املاح معدنی است و حتی ممکن است سبب بروز بیماری‌هایی مانند ریزش مو گردد. این آب که طعم تلخی دارد انحلال‌پذیری بالایی دارد، زیرا آبی خالص است و ظرفیت انحلال بالایی پیدا می‌کند، حتی در برخی موارد محققان از حل شدن مقداری از ظروف پلاستیکی در آن گزارش داده‌اند.

علت افزایش TDS در برخی مناطق چیست؟

همانطور که می‌دانید TDS مخفف Total dissolved Solids به‌معنای املاح موجود در آب است، این پارامتر نشان‌دهنده ذرات آلی یا غیرآلی موجود در آب به‌شمار می‌آید. معمولاً آب‌های به‌دست آمده از منابع طبیعی مقدار بالایی املاح ضروری و غیرضروری دارند؛ چراکه زمانی که این آب‌ها بر روی سنگ‌های معدنی جاری می‌شوند ذرات مختلفی مانند کلسیم، سدیم، نیترات و منیزیم و… را در خود حل می‌کنند. همچنین علاوه‌بر این ذرات مواد شمیایی و گازهای آلی نیز وارد منابع طبیعی می‌گردند. براساس آخرین گزارشات آب‌های کشاورزی و فاضلاب‌های صنعتی و شهری نیز می‌توانند میزان TDS آب را افزایش دهند. زیرا ذرات جامد طبیعی و غیرطبیعی محلول در آب را بیشتر می‌کنند و درنتیجه سختی آب را بالا می‎برند.

علت ورود املاح به آب و افزایش میزان TDS آب اهمیتی ندارد، آنچه در اینجا مهم است این موضوع محسوب می‌شود که مناسب‌ترین آب برای نوشیدن آبی است که TDS پایین دارد. آب تصفیه شده میزان مشخصی TDS دارد، بنابراین این آب برای نوشیدن به همه افراد توصیه می‌گردد.

نحوه اندازه‌گیری میزان TDS آب

سنجش میزان TDS آب باید توسط افراد متخصص و با استفاده از تجهیزات خاصی انجام شود. ذرات معلق در آب با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند، ازطرفی این ذرات بر طعم، رنگ و بوی آب تأثیر می‌گذارند. متخصصین جهت اندازه‌گیری TDS آب نسبت جرم کل املاح آب را به جرم کل آب اندازه می‌گیرند. به‌این ترتیب برای مشخص نمودن میزان سختی آب باید مشخص شود در یک لیتر آب چند میلی‌گرم ذرات جامد وجود دارد. میزان سختی آب مطلوب در دستگاه تصفیه آب خانگی، باید دستگاه تصفیه طبق استانداردهای خاص تنظیم شود، اما میزان مطلوب برای آشامیدن را می‌توان سختی بین 70 تا 120 درنظر گرفت.

  بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی، جداسازی مس از آب  

کلام آخر

اگر بعد از شستشوی ظروف، روی سینک ظرفشویی لکه‌هایی سفید دیده می‌شود، یا دیواره کتری، سماور یا لوله‌های آب منزل شما دچار رسوب می‌گردد، آب محل زندگی شما میزان TDS بالایی دارد و بهتر است برای نوشیدن از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کنید. شما می‌توانید جهت خرید یکی از انواع دستگاه‌ها تصفیه خانگی به وب‌سایت این مجموعه به آدرس www.ropersia.ir مراجعه نمایید و انواع این دستگاه‌ها را مشاهده و مقایسه نمایید. همچنین جهت درخواست اندازه‌گیری سختی آب محل زندگی خود و طرح هرگونه سؤال می‌توانید ازطریق شماره تلفن 02126458929 با همکاران ما در شرکت تصفیه آب پرشیا تماس حاصل فرمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *