مقالات

فیلتر ممبران چیست؟

فیلتر ممبران

فیلتر ممبران چیست؟

فیلتر ممبران به‌عنوان یکی از اجزای اصلی انواع دستگاه تصفیه آب به روش‌های اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون به‌حساب می‌آید.

چراکه نقش مهمی در حذف آلاینده‌های فیزیکی و شیمیایی ایفا می‌نماید. این فیلتر که درحقیقت یک غشاء نیمه تراوا به‌حساب می‌آید مانند ورقه‌ای‌ به دور یک لوله پلاستیکی قرار گرفته است و تنها اجازه عبور اّب خالص را به دستگاه می‌دهد. این فیلتر توانایی حذف آلاینده‌ها تا قطر 0001/0 میکرون را دارد و در دستگاه‌های تصفیه خانگی، صنعتی و نیه صنعتی کاربرد دارد. با ادامه مطلب همراه گروه تصفیه آب پرشیا باشید، همکاران ما قصد دارند نحوه به‌کار بردن این قطعه را باتوجه به حجم تصفیه آب خانگی را برای شما بیان نمایند.

آیا میتوان از فیلتر ممبران ۱۰۰ گالن در تصفیه آب خانگی استفاده کرد؟

یکی از سوالات رایج مشتریان این است که آیا می‌توان از فیلتر ممبران ۱۰۰ گالن به جای فیلتر ممبران های معمول (۵۰ و ۷۵ گالن) استفاده کرد؟ ابتدا باید توضیحی در خصوص فیلتر ممبران داده شود. همانطور که شاید بسیار شنیده باشید، فیلتر ممبران قلب دستگاه تصفیه آب است و این فیلتر آب را شیرین، سبک، سم زدایی و قابل شرب می‌کند. درواقع وظیفه فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب خانگی این است که تمامی آلاینده های موجود در آب را تا ۹/99 درصد و تا قطر کمتر از یک میکرون از آب حذف ‌کند و آبی بدون آلودگی از خود عبور دهد. اما استفاده از این فیلتر در انواع دستگاه تصفیه خانگی باید شرایط خاصی نیز داشته باشد. چراکه فیلترهای ممبران ظرفیت مشخصی دارند و به‌عنوان مثال زمانی که گفته می‌شود فیلتر ممبران 50 گالن است، به این معنی است که این دستگاه می‌تواند در 24 ساعت 50 گالن (180 لیتر) آب تصفیه شده تولید نماید.

 فرآیند تصفیه آب در دستگاه تصفیه با فیلتر ممبران به این شکل است که آب باید همواره در دستگاه با فشار بالایی از این فیلتر عبور کند و در داخل هوزینک ساکن نباشد؛ بنابراین در دستگاه تصفیه آب از یک پمپ استفاده می‌شود که وظیفه بالا بردن فشار را برعهده دارد و همچنین پساب دستگاه به وسیله درین به خروجی فاضلاب هدایت می‌شود. همانطور که گفتیم فیلتر ممبران دارای ظرفیت‌های مختلفی است، ازطرفی میزان خروجی ممبران ثابت است و بستگی به غشا  ( لایه های فیلتر ممبران که به صورت رول پیچیده شده است) دارد و با افزایش فشار آب ورودی تغییری نمی‌کند، درنتیجه فیلتری که 100 گالن است می‌تواند دوبرابر آب تصفیه شده تولید کند، یعنی حدوداً ۳۶۰ لیتر درشبانه روز.

نصب فیلتر ممبران ۱۰۰ گالن بر روی تصفیه آب خانگی

فیلتر ممبران ۵۰ گالن و ۱۰۰ گالن از نظر ابعاد هوزینگ یکسان هستند، بنابراین می‌توان ازفیلتر 50 گالن به جای 100 گالن و بلعکس استفاده کرد.  لازم به یادآوری است دستگاه تصفیه آب خانگی برای فیلترهای ۵۰ و ۷۵ گالن طراحی شده است که شامل پمپ ، فیلتر پیش تصفیه، خروجی فاضلاب ، سایز شلنگ و اتصالات و.. می‌باشد. چناچه قصد دارید از فیلتر ممبران با ظرفیت بالاتر استفاده نمایید، باید تغییراتی را در سیستم اعمال نمایید که شامل پمپ و درین (محدود کننده فاضلاب) می‌باشد. شما می‌بایست محدود کننده فاضلاب دستگاه خود را که اکنون ۳۰۰ است به ۴۲۰ یا ۵۰۰ تغییر دهید و اگر این تغییر انجام نشود درواقع عمر ممبران کاهش پیدا می‌کند.

با ایجاد این تغییر، اگر میزان جریان آب افزایش پیدا ‌کند، فشار آب کاهش می‌یابد و اگر میزان جریان آب زیاد شود درنتیجه فشار پمپ کم می‌شود. نکته قابل توجه در اینجا این است که پمپ تصفیه آب توانایی ایجاد فشاربالاتر در این دبی (میزان جریان آب) راداشته باشد که اکثر پمپ ها این فشار را ندارند. بنابراین دستگاه تصفیه آب با فشار پایینی کار می‌کند و در این حالت ممبران از تمام ظرفیت خود نمی‌تواند استفاده نماید. درنتیجه مطلوب نیست و فقط باعث ایجاد هزینه اضافی خواهد شد. دربسیاری از مواقع دیده شده است که ممبران ۵۰ یا ۷۵ گالن باکیفیت ، بسیار مطلوب‌تر و با راندمان بالاتری نسبت به ممبران ۱۰۰ گالن کار می‌کند. درنتیجه می‌توان گفت که بهترین ممبران برای دستگاه تصفیه آب خانگی ممبران ۵۰ کالن یا ۷۵ گالن است، واگر  چنانچه قصد استفاده از ممبران ۱۰۰ گالن را دارید باید قدرت پمپ را نیز افزایش دهید.

کلام آخر

همه ما می‌دانیم به دلیل آلودگی‌های بیشمار در آب لوله‌کشی، وجود یک دستگاه تصفیه خانگی در هر خانه‌ای لازم و ضروری است. بنابراین می‌توانیم براساس میزان آب مصرفی خانوار دستگاهی با ظرفیت متناسب خریداری و نصب نماییم. شما می‌توانید جهت تهیه یک دستگاه تصفیه زیر سینکی یا تغییر در میزان حجم آب تصفیه شده دستگاه خود با همکاران ما با شماره 02126458929 تماس حاصل فرماید و از ایشان راهنمایی بخواهید. همکاران ما در گروه تصفیه آب پرشیا آماده پاسخ به سؤالات شما درخصوص تغییرات در تصفیه آب خانگی هستند و همچنین می‌توانند شما را برای خرید یک دستگاه خانگی راهنمایی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *