مقالات

تصفیه آب اسمز معکوس چیست ؟

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی، پمپ هیدون

تصفیه آب اسمز معکوس چیست ؟

تصفیه آب اسمز معکوس (RO) جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی به‌کار رفته در نسل جدید انواع دستگاه تصفیه آب محسوب می‌شود.

این سیستم تصفیه می‌تواند با کمک غشاء نیمه تراوا ناخالصی‌ها، آلاینده‌ها، رسوبات و املاح مضر را از آب جدا کرده و به‌این ترتیب کیفیت آب شرب را بالا ببرد. باتوجه به افزایش آلودگی‌ آب‌های زیرزمینی، افزایش جمعیت، توسعه صنعت و وجود آلاینده‌های خطرناک در آب شرب، افزایش کیفیت آب از اهمیت بالایی برخوردار است. همکاران ما در گروه تصفیه آب پرشیا قصد دارند در این مطلب درخصوص پرسش تصفیه آب اسمز معکوس یعنی چه؟ با شما به گفتگو بپردازند، پس لطفاً تا پایان همراه ما باشید.

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی، مزیت دستگاه تصفیه آب اکولایف

فرآیند اسمز معکوس برگرفته از طبیعت

این روزها دیگر تصفیه آب به شیوه‌های قدیمی و سنتی برای به‌دست آمدن آب شرب سالم و گوارا کافی نیست. چراکه در سیستم تصفیه آب شهری با افزودن مقدار زیادی کلر سعی بر ازبین بردن املاح و آلاینده‌های مضر دارند حال آنکه کلر یک ماده سمی و خطرناک است که افزایش میزان آن در آب باعث آلودگی می‌گردد. ازطرفی گازهای سمی، آفت‌کش‌ها، آلودگی‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر آلاینده‌ها همگی با عبور از فیلتر تصفیه آب شهری ازبین نمی‌روند و برای داشتن آبی سالم و خالص نیاز به غربالگری دقیق‌تری دارند. سیستم تصفیه اسمز معکوس همان شیوه نوینی است که با حذف تمام این آلاینده‌ها و ناخالصی‌ها، آبی گوارا و سالم فراهم می‌آورد. سؤال مهمی که در ادامه مطرح می‌گردد این است که تصفیه آب اسمز معکوس یعنی چه؟

فرآیند ساخت دستگاه تصفیه به شیوه RO از طبیعت الهام گرفته شده است، به‌این معنی که در طبیعت به پروسه انتقال آب شور به آب با درجه شوری بالاتر به اصطلاح اسمز گفته می‌شود. این پروسه در کلیه انسان و همچنین در طبیعت هنگام جذب آب از خاک توسط ریشه گیاه نیز مشاهده می‌گردد. در مراحل ساخت دستگاه تصفیه به شیوه اسمز معکوس از طبیعت الهام گرفته شده است، با این تفاوت که با به‌کار بردن یک غشاء نیمه تراوا نمک، آلاینده‌ها، یون‌ها و املاح موجود در آب حذف و آب آلوده به آب شیرین و گوارا تبدیل می‌گردد.

در دستگاه‌های تصفیه اسمز معکوس آبی که حاوی آلاینده‌ها و آلودگی‌ها است با فشار از غشاء نیمه تراوا عبور می‎کند، در این فرآیند آب با غلظت بیشتر یک سمت و آب با غلظت کمتر در یک سمت قرار می‌گیرد؛ چراکه آب حاوی املاح بعد از عبور از غشاء دستگاه، املاح و آلاینده‌های خود را ازدست می‎دهد و به‌این ترتیب آب آلوده تصفیه می‌گردد. باتوجه به اینکه جهت حرکت آب عکس رفتار طبیعت است، یعنی از سمت آب غلظت بالا به سمت آب با غلظت پایین است، جهت سهولت کار از پمپ‌های فشار استفاده می‌کنند.

مراحل تصفیه آب به شیوه اسمز معکوس

غشاء نیمه تراوا، فیلتری با سوراخ‌های بسیار ریز است که از عبور یون‌ها و ذرات آلوده موجود در آب جلوگیری می‌کند. این غشاء تا حدود بسیار زیادی آلودگی‌ها و آلاینده‌های موجود در آب را حذف می‌نماید، اما به دلیل تجمع ذرات آلوده روی سطح آن به مرور زمان عملکرد ضعیفی پیدا می‌کند. برای جلوگیری از کاهش کیفیت آب در انواع دستگاه تصفیه آب به شیوه اسمز معکوس مراحل تصفیه دیگری درنظر گرفته می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • مرحله پیش تصفیه آب: در این مرحله آب قبل از عبور از غشاء نیمه تراوا از آلاینده‌هایی مانند ذرات معلق جامد پاک می‌گردد و همچنین به کمک مواد ضدعفونی‌کننده مانند کلر، حجم بالایی از میکروارگانیسم‌های موجود در آب حذف می‌شود. این اقدام سبب می‌شود رسوبات و مواد زائد بسیاری از آب جدا شوند و غشاء نیمه تراوا طول عمر بیشتری داشته باشد. فرآیند پیش تصفیه توسط فیلتر شنی یا فیلتر کربنی انجام می‌شود.
  • تصفیه اسمز معکوس: در این مرحله آب وارد سیستم تصفیه اسمز معکوس می‌گردد و با استفاده از یک پمپ فشار از فیلتر ممبران (غشاء نیمه تراوا) عبور می‌کند. همانطور که گفته شد از این غشاء تنها آب خالص امکان عبور دارد.

در تصفیه آب به شیوه اسمز معکوس چه تجهیزاتی استفاده می‌شود؟

در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، تجهیزات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا آب ناخالص و آلوده به آبی گوارا و شیرین تبدیل گردد. برخی از مهمترین تجهیزات یک دستگاه تصفیه اسمز معکوس عبارتند از:

  • استفاده از فیلتر کربنی، فیلتر شنی و اولترافیلتراسیون جهت حذف ذرات آلاینده درشت در مرحله پیش تصفیه.
  • غشاء نیمه تراوا یا فیلتر تصفیه آب ممبران که ذرات با اندازه بزرگ‌تر از 10 میکرون را عبور می‌دهد.
  • پمپ فشار جهت عبور آب غلیظ و آلوده به سمت مسیر عبور از غشاء.
  • پکیج تزریق آنتی اسکالانت که شامل پمپ تزریق و مخزن می‌شود.
  • پکیج تزریق سود کاستیک و اسید که شامل تزریق و مخزن است.

 

 

کلام آخر

لزوم نوشیدن آب سالم و گوارا برکسی پوشیده نیست؛ اما باتوجه به ناکافی بودن مراحل تصفیه آب در تصفیه خانه‌های شهری، بهتر است هرکدام از ما جهت حفظ سلامت خود و عزیزانمان یک دستگاه تصفیه خانگی خریداری کرده و با نصب آن در سر راه لوله‌کشی، آب شرب مصرفی منزل را سالم و خالص گردانیم. اغلب دستگاه‌های تصفیه خانگی به شیوه اسمز معکوس آب را از ناخالصی‌ها پاک می‌گردانند. باتوجه به اینکه نحوه فرآیند اسمز معکوس با ابهاماتی همراه بود، تلاش شد در این مطلب با شرح این فرآیند به سؤال تصفیه آب اسمز معکوس یعنی چه؟ به‌صورت کامل و صحیح پاسخ داده شود. اگر قصد دارید از این پس با تصفیه آب منزل، آبی سالم و گوارا نوش جان کنید می‌توانید هم‌اکنون با همکاران ما در گروه تصفیه آب پرشیا تماس حاصل فرمایید و جهت خرید یک دستگاه تصفیه خانگی اقدام نمایید.

همچنین شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت این مجموعه، انواع دستگاه‌های تصفیه آب خانگی را مشاهده و با یکدیگر مقایسه و سپس مدل مناسب را انتخاب و خریداری نمایید. تمامی محصولات ارائه شده در این مجموعه استاندارد هستند و با گارانتی معتبر به مشتریان عزیز عرضه می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *