مقالات

اقدامات ضروری پس از تعویض فیلتر ممبران

اقدامات ضروری پس از تعویض فیلتر ممبران، فیلتر ممبران

اقدامات ضروری پس از تعویض فیلتر ممبران

اقدامات ضروری پس از تعویض فیلتر ممبران به عمر بیشتر فیلتر و عملکرد بهتر آن کمک میکند.

اقدامات ضروری پس از تعویض فیلتر ممبران، فیلتر ممبران

همانطور که می‌دانید مهمترین قسمت دستگاه تصفیه آب، فیلتر ممبران است، این فیلتر معمولاً در شرایط مطلوب 2 سال طول عمر مفید دارد و بعد از این مدت باید تعویض گردد. اما در برخی مواقع به دلیل کیفیت پایین فیلتر یا عدم وجود شرایط مطلوب، این فیلتر زودتر از حد معمول دچار خرابی می‌گردد و نیاز به تعویض پیدا می‌کند. برای داشتن آبی سالم و انجام منظم فرآیند تصفیه آب، تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی یکی از مهمترین اقداماتی است که در زمان خرابی این فیلتر باید انجام شود. توجه داشته باشید در مرحله جاگذاری فیلتر جدید باید چند نکته را مدنظر قرار دهید تا شرایط از شرایط کاری مناسب دستگاه تصفیه آب اطمینان حاصل نمایید و از خراب شدن زود هنگام آن جلوگیری کنید. با ادامه مطلب همراه همکاران ما در گروه تصفیه آب پرشیا باشید تا اقدامات ضروری پس از تعویض فیلتر ممبران را به شما ارائه نماییم.

برسی شرایط کاری مناسب دستگاه تصفیه آب

فیلتر ممبران یا RO اصلی‌ترین جزء در دستگاه تصفیه آب محسوب می‌شود که وظیفه خالص‌سازی و سبک نمودن آب را برعهده دارد. این فیلتر دقت بسیار بالایی دارد و قادر است ذرات تا حدود 0001/0 میکرون را از آب جدا نماید، بنابراین وجود آن در دستگاه تصفیه خانگی بر کیفیت آب خروجی تأثیر می‌گذارد. این فیلتر که معمولاً در دستگاه‌های تصفیه در مرحله چهارم قرار می‌گیرد ممکن است در شرایط مطلوب بیشتر از 2 سال نیز عمر کند و فرآیند خالص‌سازی آب را انجام دهد. اما هر خانوار باید باتوجه به میزان مصرف آب، کیفیت آب ورودی، عملکرد دستگاه، کیفیت فیلترهای پیش‎تصفیه و کیفیت ساخت فیلتر ممبران در زمان مناسب نسبت به تعویض این فیلتر اقدامات لازم را انجام دهد. به‌طورکلی نمی‌توان زمانی برای پایان عمر این فیلتر درنظر گرفت و باتوجه به شرایط گفته شده تا زمانی که فیلتر عملکرد مناسبی داشته باشد، قابل استفاده است.
بعد از انجام تعویض فیلتر ممبران در زمان مناسب بهتر است اقدامات مهم و ضروری را درنظر داشته باشید تا از خرابی زود هنگام فیلتر جلوگیری نمایید و در بهینه‌ترین حالت از این فیلتر استفاده نمایید. این اقدامات مناسب عبارتند از:

1درابتدا می‌بایست از میزان خروجی فاضلاب یا درین اطمینان حاصل نمایید، این نکته بسیار مهمی است که برخی از کارشناسان بعد از تعویض فیلتر ممبران اقدام به تعویض کپسول خروجی فاضلاب می‌کنند.
برای تست عملکرد کپسول فاضلاب ابتدا می‌بایست شلنگ فاضلاب را بیرون بیاورید و درحالی که شیرمخزن را بسته‌اید، شیر برداشت را باز کنید، دراین حالت آب پساب دستگاه به جریان می‌افتد، سپس میزان خروجی آب را درحدود یک دقیقه برسی نمایید ، میزان خروج آب در یک دقیقه باید حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی لیتر باشد. توجه داشته باشید که اگر میزان خروج آب از این میزان کمتر بود می‌باست کپسول فاضلاب را تعویض نمایید.
2- میزان خروج آب از شیر برداشت روی سینک را برسی نمایید. برای این کار لازم است شیر میکس و شیر مخزن را ببندید و سپس شیربرداشت را باز کنید، میزان آب خروجی باید به اندازه یک باریکه آب باشد و آب به صورت قطعات ناپیوسته خارج نگردد. درصورتی که میزان آب خروجی به صورت نرمال و پرفشار باشد ممکن است شیرمیکس باز باشد و یا نشان‌دهنده این است که فیلتر ممبران به درستی کار نمی‌کند.
3- میزان فشار دستگاه را از روی عقربه فشار سنج دستگاه مورد برسی قرار دهید. عقربه فشارسنج در حالتی که پمپ دستگاه روشن است، باید عددی بین ۵۰ الی ۱۵۰ psi را نشن دهد.
4- میزان TDS خروجی آب را اندازه گیری کنید؛ در این حالت به طور مثال اگر TDS آب شهری 500 باشد، خروجی ممبران باید حدود 20 باشد و اگر از این مقدار بالاتر بود ممکن است در دستگاه مشکلی وجود داشته باشد.
5- درحالی که شیر میکس و شیر مخزن بسته است باید شیر برداشت را ببندید، در این حالت باید پمپ دستگاه کمتر از یک دقیقه خاموش شود.
6- کیفیت فیلترهای پیش‌تصفیه را کنترل کنید، یکی از دلایل خرابی فیلتر ممبران کاهش کیفیت فیلترهای پیش‌تصفیه (مراحل 1، 2 و 3) است، بنابراین کنترل این فیلترها در میزان عملکرد بهینه فیلتر ممبران تأثیر می‌گذارد.
7- بعد از نصب فیلتر جدید جهت پاکسازی فیلتر ممبران آب مخزن را دو بار پر و خالی نمایید، چراکه فیلترهای ممبران به مواد ضدعفونی آغشته هستند تا در بسته‌بندی کیفیت خود را حفظ نمایند.
8- بعد از تکمیل تمام مراحل و اطمینان از عملکرد صحیح فیلتر ممبران با استفاده از تنظیم شیر میکس میزان TDS آب خروجی را بالا ببرید و در محدوده 50 تا 150 میلی‌لیتر تنظیم نمایید.

کلام آخر

هدف از خرید و نصب دستگاه تصفیه خانگی دراختیار داشتن آب شرب سالم و بدون آلودگی می‌باشد؛ اما به این نکته توجه فرمایید که آب سالم و خالص درصورتی از دستگاه تصفیه خارج می‌گردد که عملکرد دستگاه مانند روز اول باشد و فیلترها بهترین و باکیفیت‌ترین اثر خود را بر آب ورودی بگذارند و آن را پاک و سالم گردانند. به‌همین منظور بررسی فیلتر ممبران که از مهمترین اجزاء دستگاه‌های تصفیه آب خانگی محسوب می‌شود بسیار اهمیت پیدا می‌کند. شما باید باتوجه به میزان سختی آب محل زندگی خود و مصرف خانواده حداقل هر 2 سال یکبار فیلتر ممبران را چک نمایید و درصورت نیاز به تعویض آن را با قطعه باکیفیت تعویض نمایید.
درصورت بروز هرگونه مشکل، خرید فیلتر ممبران باکیفیت و یا ایجاد هرگونه سؤال و ابهام، شما می‌توانید ازطریق شماره تلفن 02126458929 با همکاران ما در گروه تصفیه آب پرشیا تماس حاصل فرمایید. این مجموعه تمام خدمات بعد از خرید دستگاه‌های تصفیه خانگی را اعم از ارائه قطعات و فیلترهای باکیفیت را به مشتریان گرامی ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *