مقالات

محدود کننده فاضلاب در تصفیه آب چیست؟

محدود کننده خروجی فاضلاب، دستگاه تصفیه آب

محدود کننده فاضلاب در تصفیه آب

محدود کننده در تصفیه آب، خروج آلاینده و فاضلاب را برای حفظ فشار لازم در فیلتر دستگاه تصفیه آب محدود و کنترل میکند. برای حفظ فشار بالا داخل محفظه ممبران، مسیر خروج فاضلاب را با استفاده از محدود کننده جریان فاضلاب محدود می‌نمایند. این قطعه که انواع مختلفی دارد باید باتوجه به میزان حجم ممبران انتخاب و نصب گردد.

انواع محدود کننده جریان فاضلاب از لحاظ ظرفیت

در دستگاه تصفیه آب عملکرد فیلتر ممبران به فشار آب بستگی دارد، چراکه فشار آب بالا است که می‌تواند فرآیند اسمز معکوس را برقرار کند و آب را تصفیه نماید. در این فرآیند بعد از ورود آب لوله‌کشی شهری به محفظه ممبران، آب از غشاء نیمه تراوا عبور می‌کند و بعد از تصفیه از خروجی وسط دستگاه خارج می‌گردد. در این فرآیند آب تصفیه نشده و حاوی آلاینده‌ها در اطراف فیلتر ممبران باقی می‌ماند و نهایتاً از خروجی پایین  محفظه به بیرون هدایت می‌گردد. حال اگر مسیر خروجی آب تصفیه نشده باز باشد، تمام آب فاضلاب به سرعت خارج می‌گردد و پمپ دیگر نمی‌تواند فشار لازم برای فیلتر ممبران را تأمین نماید. اینجاست که برای حفظ فشار بالا داخل محفظه ممبران، مسیر خروج فاضلاب را با استفاده از محدود کننده جریان فاضلاب محدود می‌نمایند. این قطعه که انواع مختلفی دارد باید باتوجه به میزان حجم ممبران انتخاب و نصب گردد.

مهمترین فاکتور در انتخاب قطعه محدود جریان کننده فاضلاب

همانطور که می‌دانید در دستگاه‌های تصفیه آب، میزان آبی که به فاضلاب می‌ریزد توسط قطعه‌ای به نام محدودکننده فاضلاب یا درین، کنترل می‌شود. این قطعه بسیار پرکاربرد و مهم است و باید با ممبران و پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی متناسب باشد. درصورتی که این قطعات با یکدیگر هماهنگ نباشند ممکن است باعث آسیب رسیدن به پمپ یا فیلتر ممبران شود و سبب اتلاف آب شود. درنتیجه باید در انتخاب محدودکننده فاضلاب به نوع پمپ و فیلتر ممبران دقت ویژه‌ای شود.

هرچه حجم گالن ممبران بیشتر باشد، میزان تولید آب تصفیه شده هم بیشتر است، پس باید محدودکننده فاضلاب با حجم بالاتری نیز در دستگاه استفاده شود. همچنین برای تصفیه حجم بالاتری از آب می‌بایست پمپ قوی‌تری نیز روی دستگاه نصب باشد. عدد نوشته شده در درین یا محدود کننده فاضلاب بیانگر این موضوع میباشد که مثلاً از قطعه ای که روی آن ۳۰۰ نوشته شده است یعنی ۳۰۰ میلی لیتر آب دردقیقه از این قطعه عبور میکند.

مشخصات محدود کننده فاضلاب باتوجه به ظرفیت فیلتر ممبران

قطعه محدود کننده فاضلاب به‌صورتی طراحی شده است که در هر دقیقه، حجم مشخصی از آب را به سمت خروجی هدایت می‌کند، این مقدار حجم معمولاً با یک عدد بر روی قطعه مشخص می‌گردد، در انواع قطعات محدود کننده مقدار این عدد خروجی به‌صورت زیر است:

  • فیلتر ممبران ۵۰ گالن، محدود کننده فاضلاب ۳۰۰ باشد
  • فیلتر ممبران ۷۵ گالن، محدود کننده فاضلاب 300 یا 420 باشد، از این ترکیب معمولاً درنواحی که دارای سختی آب بالایی هستند استفاده می‌شود.
  • فیلتر ممبران ۱۰۰ گالن، محدودکننده بین ۵۰۰ یا ۵۵۰ باشد، البته پمپ های خانگی توانایی کارکردن با این ترکیب را ندارند و می‎بایست از پمپ های قوی تر نیمه صنعتی استفاده شود.
  • فیلتر ممبران ۲۰۰ گالن نیاز به درین ۹۰۰ یا ۱۰۰۰ دارد.
  • فیلتر ممبران با ظرفیت ۴۰۰ گالن نیاز به خروجی فاضلاب با اندازه ۲۰۰۰ دارد.

نکته:

  • در انواع دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی که دارای چندین ممبران به صورت سری هستند این اعداد تفاوت دارند. مثلاً در دستگاه نیمه صنعتی ۴۰۰ گالن که دو ممبران ۲۰۰ گالن به صورت سری قرار گرفته است، محدود کننده فاضلاب ۱۲۰۰ در مرحله پایانی درنظر گرفته می‌شود.
  • معمولاً با گذشت چند سال این قطعه دقت خود را از دست می‌دهد و میزان آب عبوری از قطعه کمتر یا بیشتر می‌گردد. بنابراین لازم است که درزمان تعویض فیلتر و یا دوسال یک بار این قطعه عوض شود تا از خرابی ممبران جلوگیری گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *