مقالات

فشار لازم برای دستگاه تصفیه آب خانگی چقدر است؟

خرید تصفیه آب، خرید دستگاه تصفیه آب زیر سینکی

فشار لازم برای دستگاه تصفیه آب خانگی چقدر است؟

فشار در دستگاه تصفیه آب خانگی باید چقدر باشد تا تصفیه آب، بدرستی انجام شود؟

یکی از مهمترین فاکتورها در عملکرد مثبت دستگاه تصفیه آب خانگی، ایجاد فشار لازم در فرآیند تصفیه آب به‌حساب می‌آید؛ چراکه فیلتر مرحله چهارم یعنی فیلتر ممبران، برای فعالیت نیاز به یک پمپ قوی دارد. در دستگاه تصفیه آب به شیوه  RO، باید آب به وسیله پمپ و با فشار بالا به سمت فیلتر ها هدایت شود، تا فیلتر ممبران بتواند به خوبی آب را تصفیه نمایند. همانطور که می‌دانید ایده تصفیه در دستگاه‌های تصفیه RO از طبیعت برگرفته شده است، اما به دلیل حرکت آب با غلظت بیشتر به سمت آب با غلظت کمتر، این سیستم اسمز معکوس نام گرفته است. حداقل فشار لازم برای عملکرد مثبت فیلتر ممبران تقریباً 50 PSI است، هرچه این فشار بالاتر رود عملکرد فیلتر چهارم بهتر خواهد شد، اما توجه داشته باشید که این فشار نباید از این عدد کمتر باشد. ازطرفی فشار نیز تا حد مشخصی امکان بالا رفتن دارد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت فشار بالا نیز ممکن است خطراتی مانند آسیب یا ترکیدن هوزینگ فیلتر ممبران را به دنبال داشته باشد.

همکاران ما در گروه تصفیه آب پرشیا در این مطلب قصد دارند تا مقدار فشار لازم برای دستگاه تصفیه آب خانگی را در کنار شما بررسی نمایند، پس لطفاً تا پایان مطلب همراه ما باشید.

   

وظیفه فشار سنج در دشتگاه تصفیه آب خانگی

فشار داخل مخزن ذخیره آب باید توسط قطعه‌ای نشان داده شود، چراکه پمپ در دستگاه تصفیه باید آب را با فشار مشخصی به سمت غشاء نیمه تراوا هدایت نماید، این فشار که حد نرمال و مشخصی دارد توسط وسیله‌ای به نام فشارسنج نشان داده می‌شود. توجه داشته باشید که پمپ تصفیه، پمپ مکش نیست و هیچ قدرتی برای مکیدن آب ندارد، یعنی آب باید با فشار مناسب به آن وارد شود تا پمپ توانایی فعالیت داشته باشد. عملکرد پمپ به این صورت است که آبی که به داخل آن وارد می‌شود، به وسیله پمپ با فشار مناسب وارد فیلترها خواهد شد، بنابراین باید همیشه توجه داشته باشید که آب باید با یک فشار نرمال وارد پمپ و دستگاه شود. این فشار باید حداقل 50 PSI و حداکثر 150 PSI باشد. اگر فشار آب وارد شده به دستگاه کمتر از 50 PSI باشد آب نمی‌تواند از فیلترها عبور کند و همچنین اگر وارد پمپ هم بشود به دلیل فشار پایینی که دارد پمپ به خوبی کارنخواهد کرد و قادر نیست فشار را به خوبی بالا ببرد.

به‌طورکلی فشار ایده‌آل و مناسب معمولاً بین 80 تا 100 PSI اعلام شده است، متأسفانه برخی تولیدکنندگان بدون توجه به اجزاء و قطعات دستگاه تصفیه پمپ پرقدرت روی دستگاه نصب می‌نمایند؛ عدم هم‌خوانی قدرت پمپ و دستگاه سبب خواهد شد فشار بالایی به اجزاء دستگاه وارد شود و قطعات ازکار بیافتند.  

چگونه فشار ایجاد شده توسط پمپ را کنترل کنیم؟

فشار آب ورودی ساختمان به دستگاه تأثیر مستقیمی بر میزان فشار پمپ دارد، این موضوع به این معنا است که اگر فشار آب لوله‌کشی بالا باشد، پمپ نیز فشار را بالا می‎برد و درنهایت فشار بیش‌از اندازه‌ای به دستگاه وارد می‌گردد. به‌عنوان مثال اگر در حالت اول فشار آب ورودی 20 PSI باشد و در حالت دوم فشار ورودی 80 PSI، با فشار اعمال شده از سوی پمپ دستگاه در حالت اول به 80 PSI و در حالت دوم به فشار 135 PSI می‌رسیم. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت فشار آب ورودی به دستگاه اثر مستقیمی بر فشار آب درون دستگاه دارد. برای کاهش این فشار در دستگاه بهتر است با نصب یک فشار شکن یا نیمه باز گذاشتن شیر آب ورودی از فشار آب ورودی کاست.

اگر شما موفق به خرید دستگاه تصفیه آب خانگی شده‌اید، اما در زمان نصب از میزان فشار آب ورودی ساختمان خود اطلاعاتی ندارید می‌توانید با یک راه‌کار ساده، میزان فشار ورودی آب را به‌دست آورید. تنها لازم است شما سوکت برق موتور دستگاه را جدا نمایید و سپس شیر مخزن را بسته، شیر برداشت را باز کنید. عددی که فشارسنج دستگاه نشان می‌دهد، همان فشار آب ورودی به دستگاه است. ازطرفی برای کنترل میزان فشار آب درون دستگاه شما می‌توانید دو راه‌کار زیر را اجرا نمایید:

  • میزان برق ترانس را کنترل نمایید، چراکه درصورت بالا رفتن ولتاژ دستگاه از عدد 32 ولت، ممکن است پمپ بیشتر کار کند و از طول عمر آن کاسته شود.
  • کنترل میزان محدودکننده فاضلاب دیگر راه‌کار کنترل فشار دورن دستگاه تصفیه آب محسوب می‌شود؛ به‌عنوان مثال شما با استفاده از ممبران با ظرفیت تولید بالا می‌توانید به جای ممبران 50 گالنی، از ممبران 75 گالنی استفاده نمایی و باتوجه به ظرفیت ممبران از محدودکننده فاضلاب با ظرفیت 400 یا 500 گالن استفاده کنید. به‌این ترتیب میزان فشار به حد نرمال خواهد رسید.

کلام آخر

به دلیل وجود آلاینده‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در داخل آب لوله‌کشی، خرید دستگاه تصفیه آب زیر سینکی، راه‌کار مفیدی برای حفظ سلامتی به‌حساب می‌آید. اما خرید دستگاه تنها اولین گام در این مسیر به‌حساب می‌آید؛ شما برای دریافت بهترین عملکرد تصفیه آب، باید دستگاه را به شکل اصولی نصب نمایید و از کارکرد صحیح تمام قطعات آن ازجمله فشارسنج اطمینان حاصل کنید. به همین منظور شما بعد از خرید دستگاه تصفیه می‌توانید از خدمات نصب و گارانتی محصولات گروه پرشیا بهره‌مند گردید. در زمان تحویل و نصب دستگاه تکنیسین‌های این گروه تجاری، طول عمر مفید فیلترها و قطعات دستگاه را به شما بیان می‌نمایند و نحوه عملکرد صحیح دستگاه را برای شما توضیح می‌دهند؛ بنابراین شما باتوجه به رعایت این نکات می‌توانید دستگاهی سالم در اختیار داشته باشید و لذت نوشیدن آب سالم و گوارا را ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید دستگاه تصفیه آب با قیمت مناسب می‌توانید به وب‌سایت گروه تصفیه پرشیا به آدرس www.ropersia.ir مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن 0126458929 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *